Sunday, 19 May 2013

5 PASANGAN KEMBAR YANG "TER" DI DUNIA


Ada begitu banyak pasangan kembar di dunia yang memiliki kesamaan. Biasanya mereka memiliki penampilan fizikal yang sama. Kembar itu sendiri memiliki banyak jenis seperti kembar seiras, tak seiras, kembar siam dan seumpamanya. Jadi bagaimana dengan pasangan kembar di dunia yang paling luar biasa? Inilah terkaya, terberat, tertua, terpendek dan kembar tertinggi di dunia, Check it out!

1. KEMBAR TERBERAT


Billy Leon McCrary dan Benny Lloyd McCrary dikenalI sebagai kembar terberat dalam sejarah dunia. Mereka lahir pada 7 Disember 1946. Billy meninggal pada tanggal 14 Julai 1979 dari kecederaan parah akibat kemalangan sementara Benny meninggal pada tanggal 26 Mac 2001.


2. KEMBAR TERTINGGI


James Lanier dan Michael Lanier pula adalah kembar seiras tertinggi di dunia dengan ketinggian masing-masing 7 kaki 6 inci. Mereka berdua merupakan pemain bola keranjang di sekolah mereka.


3. KEMBAR TERTUA


Kembar tertua didunia Qiao Senior dan Qiao Junior lahir pada tarikh 18 Julai 1905, di Weifang City, Shandong, China Timur. Gambar ini diambil pada 18 Julai 2009 ketika mereka berumur 104 tahun. Mereka mengatakan bahawa mereka masih sihat dan aktif.


4. KEMBAR TERKAYA


Dualstar Entertainment Group adalah syarikat yang dimiliki oleh pasangan kembar berusia 20 tahun iaitu Mary Kate & Ashley Olsen. Mereka juga mengacarakan rancangan TV Full House. Mereka turut mencipta pelbagai peralatan remaja seperti pakaian, buku, perfume dan kasut.


5. KEMBAR TERPENDEK



John Rice dan Beras Greg dikenali sebagai kembar terpendek di dunia dengan ketinggian masing-masing 2 kaki 10 inci. Mereka lahir pada tanggal 3 Disember 1951 di West Palm Beach, Florida. Semasa belajar di universiti, mereka menyedari bahawa mereka mempunyai kelebihan dalam bidang sales atau penjualan dan keduanya memiliki karier yang baik.




Wednesday, 15 May 2013

COOL : Gua Berwarna-Warni Di Russia Diiktiraf UNESCO (6 Gambar)



Di Russia, terdapat sebuah gua ajaib yang berwarna warni. Gua ais ini terletak di Semenanjung Kamchatka. Gua ais semulajadi ini telah terukir oleh aliran air panas yang mengalir di atas gua tersebut. Air yang terperangkap di siling gua telah menyebabkan gua ini mengeluarkan biasan cahaya berwarna-warni.

#Aliran air panas yang melalui atas gua ini adalah hasil dari pencairan ais dari gunung berapi Mutnoysky. 












Tuesday, 14 May 2013

Pelik-pelik..Hanya Di Asia


orang Asia ni memang Pelik-Pelik lah..tak percaya jom cekidout..kompom tersengeh kerang busuk punya! kah kah kah!!


















10 Jutawan Paling Pelik Di Dunia


Tahukah anda yang ada antara Jutawan mempunyai sifat dan perangai yang pelik? sehinggakan kelakuannya pelik. Di bawah adalah perkongsian untuk 10 orang Jutawan pelik di dunia.


1. Jutawan yang ditangkap kerana selalu berak di kaki lima.



Bertahun lamanya, North Ryde, yang mengusahakan sebuah restauran berasa bingung dan bagai nak gila apabila datang ke kedainya untuk memulakan perniagaan di pagi hari dan mendapati ketulan-ketulan najis yang memenuhi kaki lima di depan restauran nya itu. Namun kali ini beliau nekad, dan memasang sistem kamera litar tertutup (CCTV) untuk menangkap orang misteri yang sanggup berbuat demikian kepadanya.

Taktiknya membuahkan hasil apabila sempat merakamkan wajah manusia durjana itu tetapi menimbulkan 1000 tanda tanya apabila apabila dimainkan berulangkali dan pihak polis mendapati lelaki berkenaan adalah seorang jutawan yang bernama Salvatore ”Sam” Cerreto. Beliau adalah seorang pengusaha hartanah berusia 71 tahun dan di dalam video tersebut sangat jelas dan nyata beliau berjalan-jalan sambil membawa tisu tandas, mencangkung dan melepaskan hajatnya itu didepan kedai tersebut.

Menurut laporan, ramai lagi yang menjadi mangsa perbuatan pelik jutawan tersebut dan mereka merasa sangat lega kerana mimpi ngeri mereka selama 4 tahun akhirnya tamat.



2. Jutawan yang membuka Bank Sperma dan mengumpul sperma-sperma dari pemenang anugerah Nobel.




Robert Clark Graham telah membuka Bank Sperma sekitar 1980 yang bertempat di San diego dan hanya menerima sperma daripada pemenang-pemenang anugerah Nobel dengan harapan dapat mengumpul baka-baka terbaik dari seluruh dunia.

Namun begitu, usahanya itu semakin tidak berbaloi dan hasratnya tidak kesampaian memandangkan usia pemenang-pemenang anugerah Nobel sudah lanjut dan tidak mampu memberikan jumlah yang optimum kepada banknya itu.

Graham kemudiannya terpaksa mengurangkan kriteria kepada yang ingin menderma namun masih agak keterlaluan apabila penderma mestilah memalui beberapa siri ujian IQ untuk layak menjadi penderma.

Kemudian, Graham sekali lagi terpaksa mengurangkan syarat-syarat membebankan itu dan membuka pula peluang kepada golongan atlit. Pada 1999, bank itu ditutup selepas beliau meninggal dunia.

Selama tempoh ia berfungsi, sejumlah 229 bayi dilahirkan dengan sperma-sperma genius itu, namun setakat ini tidak ada seorang pun yang menunjukkan ciri-ciri pemenang anugerah Nobel. Ironi…..



3. Jutawan dalam dunia maya, Online Game: Second Life.




Second Life adalah sejenis online game yang di usahakan oleh Linden Lab dimana pengguna boleh memulakan hidup baru disana dengan membuat kerja, berniaga dan juga bersosial. Permainan ini dilancarkan pada 23 june 2003 dan mempunyai sehingga 20 juta orang pengguna berdaftar.

permainan ini juga dilengkapi dengan matawangnya sendiri dimana pengguna boleh menukar 1 USD kepada 250-275 Linden Dollar yang hanya boleh digunakan didalam permainan tersebut. Seorang bekas guru dari China yang bernama Ailin Graef mula bermain permainan ini pada tahun 2004 dan kini beliau telah memiliki sejumlah wang sebanyak 300 juta Linden Dollar yang juta bersamaan melebihi 1 juta USD.

Ailin menggunakan wataknya yang bernama Anshe Chung untuk membeli tapak-tapak dan tanah terbiar di dalam dunia maya itu untuk dimajukan dengan secara membina kawasan perumahan di atasnya yang mana kemudiannya dijual kepada pengguna yang lain.

Kini Ailin mengupah 10 orang programmer untuk bekerja dibawahnya dalam usaha untuk memajukan lagi tanah-tanah terbiar. Ailin juga diiktiraf sebagai orang yang pertama mencapai aset sebanyak itu dan orang yang paling berjaya didalam ‘kehidupan keduanya’ walaupun didunia realiti dia hanya lah seorang bekas guru.



4. Jutawan yang mendermakan seluruh hartanya hanya kerana dia tidak gembira.




Karl Rabeder, dibesarkan dari keluarga yang serba kekurangan dan selalu bercita-cita untuk menjadi seorang yang kaya apabila besar nanti.

Rabeder kemudiannya menderma seluruh harta-hartanya itu yang merupakan sebuah villa menghadap tasik di Alps, Estate sebanyak 42 ekar di France, 6 buah Glider, kereta-kereta mewah, dan beberapa lagi rumah miliknya. Kesemua hartanya itu didermakan ke beberapa buah badan kebajikan di beberapa negara.

Rabeder kemudiannya membawa diri ke tanah terbiar dan membina sebuah pondok kecil di Innbrucks, Austria dan hidup dengan gembiranya disitu. Menurut beliau, duit adalah penghalang kebahagiaan dan banyak memberi masalah untuk diselesaikan.



5. Jutawan yang juga merupakan seekor anjing.

Untung anjing nie =.="



Gunther IV nama diberi, dan beliau merupakan anjing terkaya didunia. Gunther IV adalah seekor anjing jenis German Shepherd dan mewarisi harta yang banyak dari ayahnya Gunther III. Manakala Gunther III pula mewarisi harta tersebut dari seorang bangsawan German yang bernama Karlotta Liebenstein.



6. Jutawan yang jual rumahnya untuk tinggal bersama suku kaum di Kenya setelah diangkat menjadi ketua.




Graham Pendrill adalah seorang saudagar barang-barang antik berasal dari Bristol, UK. Beliau yang merupakan seorang bujang berusia 57 tahun dan beliau kini ingin menjual rumah agam nya yang berharga 1.2 juta pound sterling untuk tinggal bersama suku kaum Masai dari kenya setelah mereka mengangkat beliau menjadi Elder of the Tribe.

Kisahnya bermula daripada Graham melawat negara tersebut tahun lepas dan telah menyelesaikan permasalahan antara suku kaum disana. Kaum Masai kemudiannya berhutang budi kepada beliau dan mengangkatnya menjadi seorang dari ahli suku kaum tersebut.

Sebelum menjadi ahli kaum, Graham menjalani ritual minum air kencing lembu dan seekor lembu telah dikorbankan khas untuk jasanya.

Setelah pulang ke kampung halaman, Graham sering dilihat berpakaian ala-ala suku kaum tersebut dan bersandal walaupun dengan statusnya sebagai jutawan. Rancangan seterusnya untuk beliau adalah untuk menjual rumahnya di Bristol itu dan berpindah kembali ke puak Masai yang dijangka akan berlaku pada hujung tahun ini.



7. Jutawan macho yang ingin membeli bandar di Bulgaria dan ingin menukarkannya kepada namanya.




Jutawan sexy ini, Scott Alexander, merupakan diantara jutawan yang paling banyak membuat kontrovesi sehingga beliau digelar sebagai ‘Brittain’s biggest spender‘ dan juga ‘the most vain man in Brittain‘. Beliau pernah dilaporkan suka berbelanja sakan dan menghabiskan sehingga 7000 pound sterling hanya untuk barangan solekannya untuk seminggu.

Kini beliau kembali dengan kontrovesi barunya iaitu ingin membeli sebuah bandar di Bulgaria dan menamakannya Alexander bersempena nama keluarganya.

Bandar Alexander akan dijadikan tempat mempromosikan produk-produk kecantikan seluruh dunia.

“Saya memilih Bulgaria kerana namanya yang agak susah untuk disebut, lagipon Alexander lebih senang untuk disebut dan lebih segak….,” tambahnya lagi.



8. Jutawan yang juga seorang jururawat dan tidak mahu berhenti menjadi jururawat.




Seorang jururawat yang telah memenangi wang tunai sebanyak sejuta pound sterling memalui rancangan realiti The Vault telah memutuskan bahawa beliau tidak akan sama sekali berhenti daripada menjadi jururawat walaupon gaji jururawat hanya lah 25,000 pound sterling setahun.

Karen Shand yang bertugas di Hospital Kirkcaldy, Scotland itu telah memenangi wang tunai sejumlah itu apabila berjaya menjawab 6 soalan dengan betul dan beliau adalah orang yang pertama mencapai kemenangan setinggi itu melalui rancangan tersebut.

Jururawat yang berusia 40 tahun itu berkata bahawa wang sebanyak itu mungkin akan mengubah hidupnya tapi tidak sesekali akan mengubah siapa dirinya.



9. Jutawan yang tiada tempat tinggal (homeless).




Nicholas Berggruen bukan lagi bertaraf millionaire akan tetapi billionaire. Namun jejaka ini hilang minat terhadap memiliki sesuatu kerana baginya memiliki sesuatu bukanlah hebat mana malahan adalah sesuatu beban kepada manusia. Oleh sebab itulah beliau tidak memiliki sebarang kereta mewah, rumah dan lain-lain.

Beliau membungkus segala barang-barang penting dalam hidupnya, menjual kondominiumnya di New York, menjual rumah agamnya di Florida, dan menjual satu-satunya kereta yang dia ada dan memulakan kehidupannya dengan menginap di hotel.

Kesemua hartanya itu akan didermakan di beberapa buah badan kebajikan dan koleksi seninya pula didermakan kepada sebuah musium di Berlin. Anggaran yang dibuat oleh majalah Forbes pada tahun 2010 mendapati hartanya bernilai 2.2 billion USD.



10. Jutawan yang menyuruh anaknya bekerja sambilan di MacDonalds.




Perdana menteri Thailand, Thaksin Shinawatra, menghantar anak perempuannya untuk bekerja di MacDonalds untuk mengajar anaknya tentang susah payah untuk mendapatkan duit. Thaksin juga kadang-kadang akan berhenti di restauran tersebut untuk membeli makanan dari anaknya sendiri.

Thaksin juga turut berkata bahawa jangan memberi layanan istimewa kepada anaknya itu dan hendaklah dilayan seperti pekerja-pekerja yang lain. Dan jika perlu, suruhlah dia mop lantai sama seperti pekerja yang lain juga.





Meh Tengok 10 Jenis Makanan Anti Kolestrol





Bagi mencapai gaya hidup yang sihat, kita perlu tahu bagaimanakah cara untuk memastikan tubuh badan kita sihat dari sebarang penyakit. Antara perkara yang paling penting adalah soal penjagaan makanan. Namun demikian, makanan yang berkolestrol tinggi sering menjadi pilihan kita. Ini tidak mencerminkan gaya hidup sihat. Berikut ini disenaraikan 10 jenis makanan yang boleh mengurangkan kolestrol.

Lepas ni, bolehlah perbanyakkan memakan makanan yang seperti ini:

1. SOYA
Kacang soya merupakan makanan popular yang diproses untuk mendapatkanya. Kacang soya mengandungi 48% protein, lesitin, vitamin & zat galian. Ia juga dapat menghidarkan penyakit jantung dan kencing manis. Kaya kalsium & Mineral yg membantu memecah lemak. Ia membantu menyusutkan kadar Lemak jahat (LDL) dan meningkatkan kadar lemak baik (HDL)

2. KUACI
Kuaci mempunyai kandunan zat besi. Pola pemakanan yg rendah dgn zat besi boleh menaikkan kadar kolestrol LDL sekali gus menghadkan kolestrol HDL. Mulakan pengambilan kuaci jenis tawar seperti dari jenis labu atau bunga matahari untuk menambah zat besi

3. BUAH KERING
Antara jenis buah kering, limau kering adalah yg paling banyak mengandungi flavanoid. Pengambilannya mampu menyingkirkan lebihan lemak LDL sehingga dapat mengurangkan risiko sserangan jantung. Flavanoid juga boleh diperolehi dalam teh, brokoli, tomato, bawang serta delima.

4. EPAL
Memakan sebiji epal @ meminum jusnya setiap hari cukup untuk membekalkan khasiat bagi mengurangkan kandungan kolestrol dalam badan. Kanak-kanak yg memakan makanan segera dankemudian memakan epal @ minum jusnya, sebenarnya menyimbangkan kandungan zat dlm badan

5. IKAN TUNA
Termasuk sumber asid lemak omega-3 yg popular, selain salmon dan makarel. Omega-3 secara khusus melindungi tubuh daripada peningkatan kadar kolestrol LDL.

6. KACANG TANAH
Kacang tanah yg dipanggang mengandungi lemak sihat dan kaya dengan vitamin E. Ia boleh menghalang radikal bebas agar tidak merosakkan kolesterol LDL dan dapat menghindari tubuh daripada serangan jantung

7. MANGGA
Vitamin C banyak terdapat dalam mangga. Sumber lain : belimbing, kedodong, betik, rambutan, strawberi dan kiwi. Vitamin C berupaya mencegah kolestrol LDL dlm tubuh

8. KISMIS
Mengandungi sebatian yg mampu menurunkan kolestrol. Sesiap yg mengamalkan diet dgn 400 kalori kismis setiap hari boleh menurunkan kadar kolestrol dlm darah sebanyak 8%.

9. OAT
Lebih daripada kajian saintifik yg dijalankan telah menunjukkan bahawa pengambilan oat setiap pagi boleh menurunkan kolestrol dalam darah. Serat mudah larut dalam oat boleh mengurankan risiko penyakit jantung sekiranya dijadikan sebahagian diet rendah lemak & kolestrol anda.

10. JAMBU BATU
Ia mampu menurunkan paras kolestrol dalam badan sebanyak 18.8%. Disyorkan mengambilnya setiap hari dalam jumlah mencukupi bagi memastikan khasiatnya bertindak balas kepada tubuh. Jumlah yg disyorkan ialah 400gm sehari, iaitu sebiji setengah selama empat minggu. Bagi mereka yang ingin menurunkan berat badan tanpa melupakan diet seimbang, jambu batu adalah pilihan yg sesuai.





Tips : Rambut Bersinar



Memang menyakitkan hati sekiranya rambut yang dijaga dengan penuh rapi dengan pelbagai produk mahal dan rawatan pakar masih kelihatan kusam.

Sekiranya rambut anda masih tidak bersinar, mungkin anda boleh mencuba teknik membasuh rambut dengan menggunakan air mineral. Ini kerana menurut pakar, Dr Bessam Fario telah mendapati bahawa kandungan yang terdapat dalam air mineral boleh membaikkan kesihatan rambut, tidak seperti air paip.





"Saya nasihatkan anda basuhkan rambut dengan air mineral setelah berenang di laut atau kolam renang kerana garam dan klorin boleh merosakkan rambut," kata beliau.

Walaupun penggunaan air mineral sedikit mahal, namun mereka yang mengamalkan cucian rambut dengan air mineral mendapati bahawa rambut lebih sihat dan bersinar berbanding dengan rambut yang hanya dibasuh dengan air paip.

Antara selebriti terkenal yang dilaporkan menggunakan pengamalan sedemikian adalah Kim Basinger dan Demi Moore, yang membuatkan mereka turut terkenal dengan rambut mereka yang sihat dan cantik.





Monday, 13 May 2013

Tips : Untuk Cepat Tidur




Banyak keburukan tak cukup tidur ni,antaranya:

1.Menjejaskan kesihatan -dapat penyakit insomnia iaitu penyakit yang susah nak tidur.
2.Badan menjadi lemah dan tak cergas.
3.Sakit mata-mata panda,mata merah dan rasa macam ada pasir saja dekat mata.
4.Kerja terbantut -sebab ingat nak tidur jer,macam manalah nak siap kerja.
5.Gangguan mental dan emosi -mood jadi tak menentu asyik nak marah saja.







Tips untuk cepat tidur:

1.Minum milo dikatakan dapat membantu untuk tidur cepat.Jangan pula minum kopi ya,nanti lain pula jadinya.
2.Dengar lagu yang syahdu
3.Baca buku yang membosankan
4.Kira bintang dilangit
5.Padamkan lampu kalau nak tidur,cahaya yang terang akan menganggu hormon tidur dan merangsang otak.
6.Jangan tidur pada siang hari.
7.Sediakan suasana bilik yang selesa seperti pemilihan pakaian daripada cotton yang longgar,tilam dan selimut yang selesa.

Sumber : Dila









Faktor kencing berdarah





Kehadiran darah pada air kencing adalah keadaan luar biasa yang dipanggil hematuria. Banyak faktor boleh menyebabkan kehadiran darah itu.
Ia boleh berpunca dari mana-mana tempat seperti buah pinggang, saluran tiub ureter (sambungan tiub dari buah pinggang ke pundi kencing), pundi kencing, prostat (bagi lelaki) dan urethra.

Antara sebab utama darah pada air kencing ialah batu karang, jangkitan di bahagian pundi kencing atau kencing kotor, bengkak kelenjar prostat (bagi lelaki) dan kecederaan pada alat sulit.
Namun, kehadiran darah dalam air kencing ada pelbagai sebab. Kebanyakannya boleh dibezakan antara satu dengan lain jika simptom diberikan mencukupi.

Pesakit batu karang biasanya datang dan sakit pada bahagian atas kiri atau kanan perut. Ada kala sakit juga bermula dari bahagian belakang kiri atau kanan badan seakan-akan sakit pinggang.

Sakit akan datang secara tiba-tiba sehingga pesakit terpaksa membongkok sedikit untuk menahan kesakitan. Sakit itu juga dikatakan ‘bergerak’ dari bahagian pinggang ke depan menuju ke ari-ari.
Ada juga pesakit batu karang hanya sakit pada bahagian ari-ari. Air kencing bukan hanya mengandungi darah, malah ada kalanya ia ‘berpasir’.

Bagi kencing kotor pula, biasanya pesakit merasa sakit pada ari-ari untuk beberapa hari.
Selepas itu, setiap kali membuang air kecil, wujud rasa pedih atau ngilu pada kemaluan. Kencing juga tidak lawas, menyebabkan pesakit kerap ke tandas namun hanya sedikit air kencing keluar.

Jangkitan pundi kencing yang disebabkan hubungan seks pula biasanya disertai dengan keputihan keluar daripada kemaluan.

Demam jarang berlaku, tetapi jika jangkitan kuman bertambah banyak, demam akan terasa selepas beberapa hari.

Untuk bengkak kelenjar prostat pula (bagi lelaki), simptomnya berbeza. Ia berlaku terutama pada lelaki berusia lebih 70 tahun.

Antara simptom ialah kerap ke tandas namun hanya sedikit air kencing keluar, meneran untuk membuang air kecil, air kencing tidak lancar iaitu hanya menitis, mengambil masa lama untuk mengeluarkan air kencing dan ada kalanya terlalu sukar mengeluarkan air kencing.

Walaupun kebanyakan penyebab berkenaan memberi simptom berbeza, beberapa ujian perlu dijalankan untuk mengenal pasti punca kencing berdarah.

Ujian air kencing, x-ray dan darah boleh dilakukan sebagai ujian asas. Jika keputusannya ke arah batu karang, satu ujian Imbasan Tomografi Berkomputer (CT scan) dipanggil CT Urogram boleh dijalankan untuk mengenal pasti lokasi dan saiz batu karang itu. Ultrasound boleh dilakukan jika bengkak kelenjar prostat adalah puncanya.

Rawatannya pula bergantung pada punca kencing berdarah. Bagi kencing kotor atau jangkitan pundi kencing, mereka boleh dirawat sebagai pesakit luar saja.

Namun jika disebabkan batu karang, ia perlu dibuang untuk mengelak bengkak pada buah pinggang dan menyebabkan gagal berfungsi.

Ada beberapa kaedah untuk membuang batu karang, bergantung pada saiz dan lokasinya. Begitu juga dengan kelenjar prostat yang bengkak, jika ia terlalu besar, bahagian yang bengkak perlu dibuang.